In een organisatie waar meerdere projecten gelijktijdig lopen, waar de klant continu geïnformeerd wil blijven, waarbij het werk vaak niet precies in te schatten is en waarbij deadlines aan de orde van de dag zijn, daar is goede projectmanagement een must!

Wij hebben ervoor gekozen Agile te werken en daardoor wendbaar te zijn. Dat betekent ook dat de geplande toekomst niet per definitie de werkelijke toekomst is. Bij projecten hebben we korte feedback loops om maximale sturing mogelijk te maken. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar hoe manage je dat allemaal?

"Wij hebben ervoor gekozen Agile te werken en daardoor wendbaar te zijn."

Dat is een uitdaging en daarvoor gebruiken wij de projectmanagement software Jira van Atlassian. Deze software ondersteunt zowel de ontwikkelmethodieken scrum en kanban. Beide methodes hebben plus- en minpunten voor een organisatie als de onze. Wij maken gebruik van Scrumban in combinatie met 20 jaar Webmen-ervaring.

Klanten kunnen zelf het werk aanbieden aan onze ontwikkelaars die dit gaan begroten. Als de opdracht verduidelijkt moet worden gebeurt dat telefonisch of met een gezamenlijke sessie. Als klant bepaal je zelf de prioriteit en is dat tot het laatste moment aanpasbaar. Als klant akkoord nodig is dwingt de workflow dit af. De klant kan volledig “in control” blijven, maar kan het ook volledig uit handen geven. 

De workflow dwingt ook af dat onze ontwikkelaars elkaars code beoordelen. Dit voelt overigens niet als controleren, maar wordt als prettig ervaring. Dit is de manier om van elkaar te leren. Kennisdeling vinden wij belangrijk en op deze manier is het zelfs onderdeel van onze workflow. 

Als uiteindelijk het werk zowel door onszelf als door de klant is goedgekeurd kan het naar productie. En zo gaan er elke maand honderden stukjes werk door onze organisatie. 

Of ik nog wensen heb? zeker! Er zijn ook dingen wat niet binnen Jira kan, maar wat ik wel graag gefaciliteerd zou willen hebben. Maar dat is wat voor een andere blog...