• jeroen
    Jeroen Olthof
  • 10 december 2016
  • 3 min. leestijd

5 redenen waarom je Google “material design” wilt gebruiken

Als we het over design van een website hebben, gaat het over hoe de website eruit ziet. Design, iedereen heeft er een mening over en smaken verschillen. Material design gaat uiteraard over design, maar het is veel meer dan dat.

Google Material Design 10 2998x1998

Elke apparaat wat bedient kan worden, heeft een gebruikersinterface. Het is de manier hoe het apparaat communiceert met zijn gebruiker. Doel is om deze communicatie zo helder mogelijk te maken. Vraag 10 mensen een “play” knop te tekenen en iedereen tekent hetzelfde driehoekje. Vraag diezelfde mensen wat de “play” knop doet en je krijgt 10 keer hetzelfde antwoord. Herkenning en verwachting zijn twee belangrijke aspecten van Material Design. Een derde aspect is bedienbaarheid. De play knop moet eenvoudig in te drukken zijn zonder dat je daarbij ook de stop knop indrukt. Inderdaad, het vierkantje. Het heeft alles te maken met ruimte.

Material design is een design filosofie, een grafische taal om te communiceren met de gebruiker.

In 2014 is Google begonnen met het ontwikkelen van deze taal om de interfaces van al hun mobiele applicaties uniform te maken. Zorgen dat de gebruiker niet eerst hoeft te onderzoeken hoe de interface werkt. Zorgen dat de applicaties goed te bedienen zijn door voldoende vingerdruk ruimte te bieden. Momenteel zijn zo goed als alle mobiele applicaties van Google material designed.

En nu waarom je material design zou moeten willen

  1. Ontwikkeld door top designers bij Google.
    Uiteraard ben je zelf ook een top designer maar soms is het verstandig om iets, wat heel goed is uitgedacht, door een heleboel mensen, die heel goed weten waar ze mee bezig zijn, een kans te geven.

  2. Vertrouwd bij bezoekers
    Omdat bijna alles van Google material design gebruikt, zijn veel bezoekers er al mee bekend. Bewust of onbewust. De kans is dus groot dat de bezoeker meteen snapt hoe de website werkt een een vertrouwd gevoel krijgt.

  3. Geoptimaliseerd voor mobiel, tablet en desktop
    Als er dan een grafische taal wordt ontwikkeld om te communiceren met de gebruiker in een tijd dat er meer dan 100 verschillende schermen zijn, dan zal het je niet verbazen dat daar rekening mee is gehouden. Material design is optimaal te gebruiken voor responsive websites.

  4. Focus op de content
    Iedereen die betrokken wordt bij het design heeft een eigen smaak. Een combinatie van alle smaken samen levert geen beter design op maar doet juist afbreuk aan het geheel. Bij material design ben je verzekerd van een goed design en kan jij met jouw collega’s voornamelijk de focus leggen op de content. Content is koning en material design zorgt dat hij goed voor de dag komt.

  5. Zoekmachine optimalisatie (SEO: Search Engine Optimisation)
    En daar is hij dan. Save the best for last! Een gebruiksvriendelijke, goed uitziende website is de zoekmachine optimalisatie van vandaag. Uiteraard moet er waardevolle content zijn. Content is en blijft king. Maar als je Google volgt kom je erachter dat ze alleen maar bezig is om te kunnen inschatten of een website een prettige ervaring is voor de bezoeker. En ze worden hier steeds beter in. Gebruiksvriendelijke sites scoren en Google wordt steeds beter in het herkennen van dit soort websites. Hanteer material design en scoor 100% op gebruikerservaring.

Meer weten? Bezoek de material design website van Google.